Pekka Haavisto 10.4.2015

Kolumnissasi Vihreiden – de Gröna vaalilehdykässä kirjoitat:

” Sotilaallinen kriisi Krimillä ja Itä-Ukrainassa sekä Venäjän
ja EU:n suhteiden viileneminen ovat yhden aikakauden päätös.”

”Kun kansainvälisesti sovittuja sääntöjä ei noudateta, maailma
muuttuu pienille maille vaarallisemmaksi. Rajan siirtäminen
Krimillä ja Itä-Ukrainan separatistien aseellinen tuki Venäjän
puolelta olivat toimia, jotka rikkoivat Ukrainan suverenisuutta.
Näihin EU reagoi talouspakotteilla.”

”Kun kansainvälisesti sovittuja pelisääntöjä ei noudateta ….”
Hmm.. Olet aivan oikeassa. Ajatelkaamme miten kävi esim.
Libyalle, väkiluvultaan pienelle maalle. Kun YK:n turvallisuus-
neuvostossa kansainvälisesti sovittua päätöstä 1973 ei nou-
datettu, vaan NATO otti hieman erivapauksia, Libya lakkasi
valtiona olemasta. Ja Libyan johtaja Muammar Gaddaffi lakkasi
myös olemasta, NATO murhasi hänet. Eikö näin tapahtunut?
Mutta ei EU asettanut talouspakotteita tai muitakaan sank-
tioita NATO:lle tai sen jäsenmaille – yksikään teistä ei silmäänsä
räpäyttänyt. ”Teillä” tarkoitan USA/NATO/EU:n edusmiehiä ja
-naisia. Libyassa NATO/EU koulutti, aseisti ja lensi pommitus-
lentoja Libyan laillista hallintoa vastustavien ”vapaustaisteli-
joiden” (nyk. ISIS) tueksi.

”Rajan siirtäminen Krimillä …” rikkoi sinun mukaasi Ukrainan
suverenisuutta. En ole aivan varma mitä tarkoitat ”rajan siirtä-
misellä Krimillä”, mutta oletan sinun tarkoittavan Krimin tasa-
vallan liittymistä Venäjän federaatioon. Oletettavasti myös
”sotilaallinen kriisi Krimillä” liittyy tähän. Voisitko ystävällisesti
kertoa mitä sotilaallista kriisiä tarkoitat? Tietojeni mukaan
ennen Krimin itsenäistymiseen johtanutta kansanäänestystä
Krimillä oli pari kolme uhkaavaa tilannetta Oikean Sektorin
aseellisten joukkioiden – samojen jotka murhasivat ja pieksivät
anti-Maidan mielenosoituksesta kotiinpalaavia krimiläisiä – yrittäessä
tulla Krimille ”opettamaan” krimiläisille ”ali-ihmisille” oikeisto-
laista rotuoppia.

Crimea: was it seized by Russia, or did Russia block its seizure by the U.S.?

Entä Ukrainan ”suvereeniteetti”? Voiko valtiota, jonka hallinnon
valitsee ja asettaa ulkopuolinen valtio (USA) kutsua suveree-
niksi? Entä valtiota, joka on vararikossa, joka ei enää pysty
huolehtimaan taloudestaan, jota ei parhaalla tahdollakaan
voi sanoa taloudellisesti riippumattomaksi, suvereeniseksi?
Ukrainassa ei Krimin itsenäistyessä ollut laillista hallintoa.
Oli vain laiton, väkivaltaisen vallankaappauksen kautta ulko-
puolelta asetettu hallinto, jota hallintoa krimiläiset – sen parem-
min kuin Itäisen Ukrainan väkikään – ei suostunut tunnustamaan
maan lailliseksi hallitukseksi. No EU ja USA sentään olivat ripeitä
Ukrainan uuden ”hallinnon” tunnustamisessa! Sinäkin ilmeisesti
kuulut niihin ihmisiin, jotka aina tilanteen mukaan asettavat
etusijalle valtion suvereeniteetin sen kansalaisten ihmisoikeuk-
siin nähden – tai päinvastoin. Sillä krimiläisillä, samoin kuin itä-
ukrainalaisilla, oli ja on kansainvälisten sopimusten nojalla täysi
oikeus itsenäisyyteen tai siihen pyrkimiseen. Ja myös itsenäisty-
misen aikaan voimassa olleen Ukrainan perustulain mukaan.Koska
ilmeisesti olet kuitenkin asiasta eri mieltä, kernaasti kuulisin (lukisin)
perustelusi mielipiteellesi. Olen usealta päättäjältä, joka on katsonut
Venäjän rikkoneen kansainvälistä lakia ja sopimuksia hyväksyessään
Krimin Venäjän federaation jäseneksi, pyytänyt perusteluita
heidän esittämilleen väitteille, mutta yksikään heistä ei tähän
mennessä ole perusteluita esittänyt. Olisitko sinä ensimmäinen?

http://rinf.com/alt-news/editorials/evidence-connection-ukrainian-coup-crimeas-breakaway/

”…separatistien aseellinen tuki Venäjän puolelta…EU reagoi talous-
pakotteilla.” Aivan. EU ei reagoinut mitenkään Odessan veri-
löylyyn 2.4 2014. Eikä esim. siihen, että Igor Kolomoyskyn pankki
lupasi $10000 jokaisesta tapetusta ”moskalista”. Eikä Mariupolin
verilöylyyn. Eikä siihen, että Ukrainan armeija tarkoituksellisesti
tulittaa sivillikohteita – vastoin kansainvälisesti sovittuja sääntöjä.
Kaikesta tästä on olemassa kosolti videomateriaalia todisteena.
Mutta Venäjän aseellisesta avusta Itä-Ukrainan ”separatisteille”
ei ole näyttöä. Eikä myöskään Venäjän sekaantumisesta sotilaal-
lisesti Ukrainan tapahtumiin.

Ukraine Admits: ‘There Are No Russian Troops Fighting Against Us’

Luulisi USAn, jolla on maailman laajin vakoiluverkosto – sekä tekninen
että ihmisresursseiltaan – pystyvän esittämään edes yhden uskotta-
van todisteen Venäjän osallisuudesta Ukraina sisällissotaan. Mutta
ei. Todisteina esitetään muualla kuin Ukrainassa jonakin toisena ajan-
kohtana otettuja kuvia, muutamaa venäläisiltä rajavartioilta takavari-
koitua passia yms. Miksi ei Victoria Nulandin väittämistä tuhansista
ja taas tuhansista venäläisistä sotilaista ja mittavasta sotakalustosta
ole esittää yhtään vakavasti otettavaa todistetta? Ja kuitenkin väitteel-
le Venäjän osallisuudesta perustuu koko EU/USA:n pakotepolitiikka!
Sensijaan näyttöä siitä, että NATO toimittaa aseita Ukrainan laitto-
malle hallitukselle on. Eikä Ukrainan laiton hallitus pystyisi käymään
”terrorismin vastaista” operaatiotaan, ts. Donbassin alueen venäjän-
kielisen väestön likvidoimiseen tähtäävää sotaansa ilman mittavaa
ulkomaista (IMF, CIA, FBI ym.) apua. Ja joidenkin tietojen mukaan
tämän avun yhtenä ehtona on se, että Ukrainan laiton hallitus valtaa
hallintaansa myös Donbassin alueen – jonka ehdon Ukrainan laiton hallitus
on kovin valmis täyttämään. Ja tätähän EU ja USA nimenomaan kannattavat
puhuessaan Ukrainan alueellisesta koskemattomuudesta ja suvereeni-
suudesta. Donbassin ”ali-ihmisillä” ei EU/USA:n katsannossa ole ihmis-
oikeuksia. Siinä olet tinkimättä EU:n linjalla. Ja perättömillä väitteilläsi
annat tukesi Ukrainan laittomalle hallitukselle sen pyrkimyksissä
eliminoida nuo venäjää puhuvat venäjä-mieliset ”ali-ihmiset”. Kai
sinä sen ymmärrät?! Jaa et … niin arvelinkin.

Ukraine Declares Resumption of War Against Donbass

Noin yleisesti jopa poliitikonkin olisi syytä tutustua asiaan, josta lausuu
omasta mielestään painavan sanansa. Minusta vaikuttaa, ettet ole
Ukrainan tilanteeseen ja siihen johtaneisiin tapahtumiin tutustunut
lainkaan, toistelet vain EU/NATO/USA:n propagandaa sen kummem-
min ajattelematta. Minun on erittäin vaikea uskoa yhdenkään täys-
järkisen ihmisen olevan niin välinpitämätön Itä-Ukrainan väestön
kärsimyksistä Ukrainan laittoman hallinnon ”terrorismin vastaisen
operaation” kohteena, että antautuu tuon propagandan levittäjäksi.
Mutta ehkä teillä poliitikoilla tarkoitus (oma etu) aina pyhittää keinot.
Tai sitten älykkyyttänne on vain kertakaikkiaan mahdoton aliarvioida.
Kolumnissasi lainaamasi Bertolt Brechtin sanoma ”uudet antennit
välittävät vanhoja typeryyksiä” sopii erittäin hyvin kuvaamaan juuri
sinun kirjoitustasi.

Hannu Koski
avoimetkirjeet.com

Tässä hieman syventävää materiaalia aiheesta:

http://www.washingtonsblog.com/2014/07/america-guilty-dont-prosecute-obama.htm

http://www.washingtonsblog.com/2015/01/ukraines-creditors-grab-biggest-pieces-carcass.html

http://rinf.com/alt-news/featured/crimes-against-humanity-ukraine-president-poroshenko-keeps-his-word-weve-bombed-the-schools-donbass-children-dont-go-to-school/

http://rinf.com/alt-news/featured/germanys-merkel-comes-out-as-basically-a-u-s-agent/

Ukraine Blocks 10,000 Websites, Confiscates a Newspaper

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s